جرم گیری دندان

جرم گیری دندان :

ما اغلب فکر می کنیم که سلامت دهان و دندان ما با دندان های ما شروع می شود و به پایان می رسد. با این حال، لثه های ما نه تنها در سلامت دهان، بلکه در سلامت کلی ما نیز نقش اساسی دارند. رایج ترین روش غیر جراحی که معمولا از آن  برای درمان بیماری لثه که پریودنتیت نام دارد استفاده می شود جرم گیری دندان می باشد.  بیماری پریودنتال یا لثه احتمال بیماری قلبی را در افراد تا ۲۰ درصد افزایش می دهد. حفظ سلامت پریودنتال ما می تواند زندگی را نجات دهد.

جرم گیری دندان چیست؟

به ” جرم گیری دندان ” به عنوان یک تمیز کردن عمیق فکر کنید. در طول معاینات معمول دندانپزشکی، متخصصان بهداشت معمولاً دندان ها را تا خط لثه تمیز می کنند. در جرم گیری دندانها، دندانپزشک یا متخصص بهداشت، پلاک و تارتار روی دندان های زیر خط لثه را از ناحیه پاکت بین دندان ها و لثه که در زمان وجود التهاب ایجاد می شود، برمی دارد. دندانپزشکان روشی به نام روت پلنینگ را انجام می دهند که در آن سطوح در معرض ریشه ها صاف میشوند تا عوامل التهابی مانند جرم، میکروارگانیسم ها و سمومی که باعث چسبندگی مجدد به لثه می شوند، از بین بروند.

چرا یک بیمار به جرم گیری دندان نیاز دارد؟

زمانی که بیماری لثه وجود داشته باشد جرم گیری عمیق انجام می شود. به طور معمول، بیماری لثه در مراحل اولیه با یک تمیز کردن حرفه ای دندان درمان می شود. اگر بیماری لثه پیشرفت کرده باشد، جرم گیری عمیق و صاف کردن ریشه را در درمان قرار می دهیم. درمان می تواند از عواقب ناخوشایند از دست دادن استخوان و دندان جلوگیری کند.

در طول درمان جرم گیری چه چیزی را تجربه خواهم کرد؟

این موضوع که قبل از هر نوع عمل دندانپزشکی کمی مضطرب باشید طبیعیمی باشد، اما ممکن است دانستن اینکه باید در نتظار چه چیزی  باشید می تواند به شما کمک کند. آنچه در ادامه می‌آید نگاهی گذرا به آنچه در حین جرم گیری، و پلنینگ ریشه اتفاق می‌افتد است.

در ابتدای عمل، پزشک از بی حسی موضعی در نواحی تحت درمان استفاده می کند. این بدان معنی است که شما برای این عمل بیدار خواهید بود و ممکن است کمی فشار و ناراحتی خفیف احساس کنید، اما دردی احساس نخواهید کرد.

انواع ابزار جرم گیری :

جرم گیری دندانها با استفاده از دو نوع ابزار انجام می شود و برخی از دندانپزشکان یا متخصصان بهداشت دندان ممکن است از هر دو استفاده کنند:

جرم گیری با ابزارهای دستی :  دندانپزشک یا پریودنتیست شما از یک جرم‌گیر و کورت دندان برای برداشتن پلاک از روی دندان‌ها به صورت دستی استفاده می‌کند. از آنجایی که دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان نمی توانند پلاک را ببینند، برای شناسایی مناطق تجمع جرم و لکه های زبر به لمس تکیه می کنند.

جرم گیری با ابزار اولتراسونیک :  ابزار جرم گیری اولتراسونیک پلاک دندان را با یک نوک فلزی ارتعاشی که تارتار را جدا می کند و یک اسپری آب برای شستشو و خنک نگه داشتن نوک دندان تمیز می کند.

آیا جرم گیری  درد دارد؟

در طول فرآیند جرم گیری، دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان لثه و ریشه دندان را با بی حسی موضعی بی حس می کند، اما جرم گیری  و پلنینگ ریشه باعث ناراحتی بسیار کمی می شود. دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان شما از ابزارهای تخصصی برای حذف رسوبات سخت شده پلاک (تارتار) از روی دندان ها در بالا و زیر خط لثه استفاده می کند. روت پلنینگ شامل صاف کردن لکه های ناهموار روی ریشه دندان است که می تواند با به دام انداختن و نگه داشتن باکتری ها باعث بیماری لثه شود.

جرم گیری عمیق دندان

بسته به شرایط شما، ما یک شستشوی آب نمک برای تسکین لثه‌های دردناک و جلوگیری از عفونت را توصیه می‌کنیم یا یک شستشوی ضد باکتریایی. گاهی اوقات، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک ها را مستقیماً در پاکت های لثه ای که تمیز شده اند وارد کند.

بعد از عمل جرم گیری چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

مانند هر روش دندانپزشکی، احتمالاً تا چند روز پس از درمان، کمی حساسیت دندان و حتی کمی درد احساس خواهید کرد. به دلیل کار انجام شده روی لثه ها، آنها نیز ممکن است احساس درد کنند. همچنین خونریزی اندکی از لثه‌های شما غیرعادی نیست، اما اگر خونریزی متوقف نشد یا بیش از حد به نظر می‌رسد، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

آیا جرم گیری دندان ضروری است؟

پلاک چسبنده و پر از باکتری که باعث بیماری لثه می شود تمایل دارد در ناحیه امتداد و درست زیر خط لثه جمع شود. اگر لثه‌هایی دارید که کمی از دندان‌هایتان خارج شده‌اند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری لثه باشید.

پریودنتال بیماری لثه

کل روش ممکن است در یک ویزیت انجام شود. پس از جرم گیری و پلنینگ، می توانید انتظار داشته باشید که لثه های شما در اثر بیهوشی بی حس شده و احتمالاً کمی حساس شوند. اما اگر یک روال بهداشت دهان و دندان را با مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه حفظ کنید، لثه های شما باید به سرعت ظاهری سفت، سالم و صورتی پیدا کنند.

اگر به بیماری پریودنتال شدید مبتلا هستید و ممکن است وضعیت شما نیاز به جراحی لثه داشته باشد، دندانپزشک و پریودنتیست شما ممکن است قبل از جراحی، جرم گیری و پلانینگ ریشه و همچنین تمیز کردن کامل دندان ها را قبل از عمل توصیه کند.

جهت مشاوره  و درمان بیماری های دهان و دندان  و انجام ارتودنسی و ایمپلنت دیجیتال میتوانید به کلینیک دکتر دلنوا مراجعه کنید.

منبع :