جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل :

دندان‌های عقل با نام دیگر دندان آسیاب سوم شناخته می شوند که محل قرارگیری آنها در پشت لثه‌ها است و بطور معمول در دهان ما آخرین دندان‌هایی هستند که پدیدار می‌شوند. اکثر افراد دارای چهار دندان عقل در دهان خود هستند که هر کدام از این دندانها در گوشه‌های فک پایین و بالا قرار گرفته‌اند. به طور معمول در برخی مواقع دندان های عقل جای کافی برای رشد را ندارند و همین موضوع سبب می‌شود که به هنگام رشد به دیگر دندان های فرد آسیب بزند و آنها را خراب کند و بهترین کار برای محافظت از دندان های دیگر این هست که زیر نظر دندانپزشک مجرب کار جراحی صورت بگیرد.

و اگر شما دندان عقلی دارید که نیاز به جراحی و بیرون آوردن دارد پیشنهاد میکنیم که تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

دندان عقل :

دندان‌های عقل ، دندان های دائمی هستند که در قسمت انتهایی فک پایین و بالا ی دهان قرار گرفته‌اند.

دندان عقل

رشد دندان‌های عقل معمولا در بین سنین هجده تا بیست و پنج سالگی است که در برخی افراد این دندان به‌شکل نهفته است و به این معناست که دندان عقل فضای کافی برای رشد ندارد و به طور معمول در یکی از  شرایط گفته شده رشد میکند:

• محل قرار گیری آن کنار دندان بغلی است.
  • در گوشه راست دندان بعدی قرار گرفته است.
  • مثل دندان‌های دیگر صاف است، اما در کف قرار دارد.

جایگاه دندان عقل

علائم رشد دندان عقل :

اگر با مشکلاتی که در قسمت زیر بیان می کنیم مواجه شدید حتما باید با نظر یک جراح دندان، دندان عقل خود را جراحی کنید :

• شدید بودن درد دندان ها
  • دارا بودن بیماری و عفونت لثه ای
  •  مشاهده خراب کردن ها و آسیب رساندن به دندان های

دیگر

مراحل جراحی دندان عقل :

به طور معمول زمان جراحی برای دندان عقل حدودا چهل و پنج دقیقه یا کمتر است و به یکی از دو روش زیر توسط جراح بیهوش میشوید :

کلی : به طوری است که داروی بیهوشی به شما داده میشود و در طول جراحی شما در خواب هستید.

موضعی :  تزریق کردن ماده بیهوشی توسط جراح به دهان شما .

البته مراحل انجام جراحی به روش زیر است :

در ابتدا لثه شما توسط جراح برش داده میشود و سپس با خارج نمودن دندان از جای خود با بخیه زدن لثه را می‌بندد.بعد از گذشت چند روز این بخیه‌ها خوب می‌شوند.

البته با توجه به‌ نحوه قرار گیری دندان عقل در برخی موارد نیاز به این برش زدن نیست و مثل کشیدن یک دندان عادی است، البته با در نظر گرفتن کامل شرایط دندان ، دکتر آن را به کمک زور خود و تزریق بیهوشی، بیرون می‌کشد.

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل :

برای اینکه هرچه سریعتر و زودتر به سمت بهبودی رویم پس از انجام جراحی دندان عقل شایسته است که کار‌های زیر را انجام دهید :

• برای از بین بردن ورم به مدت سه روز بر روی صورت خود کمپرس یخ قرار دهید .

مسکن دندان درد

• استفاده از پانسمان برای سوزش لثه .
  •  با باز و بسته کردن دهان به فک خود  ورزش دهید .
  •  میل نمودن غذا‌های نرم مثل سوپ یا برنج .
  • مصرف مقدار زیاد مایعات .
  • بعد از گذشت دو روز مسواک زدن را شروع کنید.
  •  مصرف داروی های تجویز شده از سوی دکتر متخصص .

اگر درد یا ورم شما بهبود پیدا نکرد و دارای درد شدیدی هستید حتما با دکتر  متخصص خود تماس بگیرید و با در جریان گذاشتن ایشان از او راهنمایی بگیرید .

در حین دوره بهبودی از انجام امور زیر صرف نظر کنید :

• نخوردن آب یا مایعات همراه با نی ، به این خاطر که مکش سبب خونریزی لثه می‌شود.
  • از مصرف غذا‌های چسبناک یا سفت جدا خودداری کنید .
  • استعمال دخانیات را برای خود ممنوع کنید.

عوارض جراحی دندان عقل :

درد ، خونریزی ، ورم کردن ، کبودی ، حالت تهوع ، خشک شدن لب و سوزش گلو

• درد :

اجتناب ناپذیر ترین عوارض جراحی دندان عقل درد است که مصرف دارو‌های تجویز شده  روی درد تاثیر می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد . برای اثر گذاری و  کاهش درد بهتر است که بعد از گذشت شش ساعت از بی حسی اولین قرص را مصرف کنید. و البته طبق دستور العمل پزشک مصرف کنید . اگر بعد از گذشت چند ساعت درد دندانتان کم نشد ، با دکتر جراح دندان عقل خود تماس بگیرید و از او راهنمایی بخواهید .

درد دندان عقل

1. خونریزی :

باید این مورد را بدانید که بعد از جراحی تا حدود چهل و هشت ساعت ، محل مورد نظر خونریزی دارد . با قرار دادن گاز استریل بر روی آن محل و گاز گرفتن آن خونریزی را تا حدودی کنترل کنید.

1. ورم کردن :

ورم کردن فک عارضه دیگری است که بعد از انجام جراحی دندان عقل اتفاق می‌افتد. بطور معمول با گذشت دو تا سه روز بعد از جراحی دندان عقل تان زمان لازم است که شرایط فک به حالت عادی خود برگردد . برای کنترل این ورم راهکاری به شما پیشنهاد می دهیم بر روی حوله‌ای یخ بگذارید و به مدت بیست دقیقه  آن را روی گونه خود قرار دهید تا حدودی باعث کنترل ورم صورت می‌شود.

1. کبودی :

ممکن است که‌ دو تا سه روز اول بعد از جراحی تغییر رنگ یا کبودی در ناحیه جراحی مشاهده شود . برای سی و شش ساعت بعد از انجام جراحی یک حوله گرم را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید تا کبودی ، درد و تغییر رنگ را به حداقل برسانید.

1. حالت تهوع :

مصرف قرص‌هایی که برای بهبود  درد برای شما تجویز شده است ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع یا استفراغ شوند. برای کاهش این عوارض، بعد از خوردن غذا دارو را مصرف کنید. مصرف زیاد و مکرر مایعات سبب می‌شود که مزه خون یا دارو را کاهش دهید. در صورت افاقه نکردن حتما با دکتر خود تماس بگیرید .

1. لب‌های خشک و سوزش گلو :

در طول جراحی ممکن است که گوشه دهان شما خراشیده شده باشد که سبب خشکی می‌شود. با چرب نمودن محل مورد نظر توسط پماد با درد و سوزش لب ها مقابله کنید. همچنین ممکن است هنگام قورت دادن غذا یا آب، درد را تجربه کنید. برای رفع این مشکل می‌توانید از درمان‌های خانگی مانند سیر یا عسل استفاده کنید.

ترس از جراحی دندان عقل :

طبق گفته هایمان انجام جراحی دندان عقل ضروری است اما خب با در نظر گرفتن شرایط  برخی از بیماران ممکن است که از این جراحی بترسند و ممکن است احساس اضطراب یا عصبی بودن به آنها دست بدهد . توصیه های زیر را انجام دهید تا ترس و اضطراب تان تا حدودی قابل کنترل باشد :

• با دکتر جراح مشورت کنید که مراحل انجام کار را برای شما توضیح دهد.
  • در مورد چگونگی انجام بیهوشی سوالات خود را بپرسید .
  • یاد گرفتن تکنیک های مناسب برای کنترل اضطراب .
  • در روز انجام عمل فردی را همراه خود داشته باشید .
زمان مورد نیاز برای جراحی دندان عقل :

با توجه به‌ شرایط دندان عقل فرد مراجعه کننده این جراحی می‌تواند بین پانزده تا چهل و‌ پنج دقیقه طول بکشد.

بعد از جراحی دندان عقل چی بخوریم؟

• سوپ گوجه فرنگی
  • ماست یونانی
  • پوره سیب زمینی
  • سوپ
  • نیمرو

جهت مشاوره  و درمان بیماری های دهان و دندان  و انجام ارتودنسی و ایمپلنت دیجیتال میتوانید به کلینیک دکتر دلنوا مراجعه کنید.

منبع :